recent
أخبار ساخنة

العلاقة بين الموكل و المحامي

الصفحة الرئيسية
حقوق الموكل على المحامي و إلتزامات المحامي تجاه الموكل

العلاقة بين الموكل و المحامي 


حقوق الموكل على المحامي 


إلتزامات المحامي تجاه الموكل 


حقوق المحامي على الموكل


1 - لما تتصل بالمحامي و ما يردش عليك بلاش 20 مكالمة ورا بعضهم لانه ممكن في جلسة قدام القاضي أو بيحضر تحقيق في النيابة .. مش معقولة يعني هيقول للقاضي أو وكيل النيابة لحظة و يرد على تليفونك و يكمل مرافعة أو التحقيق بتاعه . 

2 - لما تتصل بالمحامي و ما يردش عليك بلاش 20 مكالمة ورا بعضهم لأنه ممكن يكون نايم لأنه بينام زي بقيت البشر عادي يعني . 

3 - لما تتصل بالمحامي و ما يردش عليك بلاش 20 مكالمة ورا بعضهم لأنه ممكن في الحمام .. لأنه أحياناً بيدخل الحمام زي الناس . 

4 - بلاش تتصل بالمحامي الساعة خمسة الصبح و تقوله أنا كلمتك كذا مرة و أنت ما ردتش لأنك ببساطة ممكن تسمع رد يخليك تدور على قطع غيار لكرامتك شهر و مش هتلاقيه . 

5 - بلاش تتصل بالمحامي الساعة 3 الصبح و تقول أنا أخويا مسجون و عاوز أخرجه .. أيوة إن شاء الله في نيابة و ابقى كلمني 9 الصبح مهو أنا مش رئيس مباحث العاصمة أروح أقطع المحضر . 

6 - الجمعة أجازة و مفيش شغل بالمحاماة غير حالات الطوارئ فياريت بلاش إزعاج لأن ده اليوم الوحيد الذي يقضيه المحامي مع عائلته . 

7 - ما ينفعش تكلم المحامي الساعة 7 الصبح علشان تسأله جلستي اليوم و لا لأ . 

8 - لما تتصل أول مرة على المحامي بلاش تقلوا أجيب معايا فلان على المتب لأنه بيمر عليه ناس كتير و يمكن أصلا مش فاكر الشخص اللي أنت بتقول عليه ده . 

9 - بلاش تكلم المحامي الساعة 8 الصبح و تقوله .. إيه يا أستاذ أنت لسه نايم لحد دلوقتي .. 

10 - بلاش تتصل بالمحامي و تقوله دخلت على google  و قريت القانون الفلاني بيقول .. لأنه ببساطة لو المحاماة موجوده على النت كان زمان كليات الحقوق قفلت و بطلت تخرج محاميين .. و كان زمان كل واحد بيتابع قضيته بنفسه . 

 11- بلاش تستغل المحامي استشارات و هو في السيارة و هو في السوق و هو في الجامع لأنه الاستشارة بتكون في المكتب و بمقابل مادي .. أنا مش إتعلمت سنين عشان سيادتك تاخد علمي ببلاش . 

12 - بلاش تتصل على المحامي بعد الجلسة و أنت حاضر في القاعة و تقلوا ايه حصل في الجلسة أو التأجيل أمتى .. و أنت كنت موجود بحجة أنك ما فهمتش .. لأنه بإختصار طالما ما بتفهمش خليك في بيتك أحسن و ابقى كلم المحامي في المكتب و هيبلغك القرار . 

13 - بلاش كل يوم تيجي على المكتب تسأل ايه أخبار القضية لأنه غالباً الجلسة كل شهر أو أكثر مش كل يوم . 

14 - أتعاب المحامي حق ليه لأن مفيش محامي بيشتغل هو ايه فأعطي المحامي حقه . 

15- قضيتك محجوزة للنطق بالحكم فياريت بلاش تتصل بالمحامي قبل الحكم بيوم و تقوله تفتكر القاضي هيكم بكره بأيه .. لأن حضرتك بتكلم محامي مش عراف بيشوف الطالع .. و كمان بلاش تكلمه يوم الحكم بالليل و تقوله الحكم إيه لأن الأحكام بنعرفها تاني يوم من سكرتير الجلسة مش في نفس اليوم . 

إلتزامات المحامي نحو الموكل 


أسرار الموكل 

على المحامي أن يحافظ على أسرار موكله و هو مسؤول تجاهه بالكتمان المطلق ، و يشمل هذا الواجب العاملين في مكتبه ، و يستمر ذلك إلى ما بعد إنتهاء الوكالة ، و لا يجوز للمحامي قبول الوكالة التي ينطوي عليها أو يمكن أن ينطوي عليها إفشاء هذه الأسرار أو إستعمالها سواء لمنفعة المحامي أو ضد مصلحة الموكل دون معرفة الموكل و موافقته الخطية حتى لو كان ثمة مصادر أخرى يمكن اللجوء إليها للوصول إلى هذه الأسرار ، و على المحامي التنحي عن الوكالة حال اكتشافه بأن هذا الواجب يحول دون تنفيذ إلتزامه كاملاً تجاه موكله القديم أو الجديد ، أما إذا قدم الموكل شكوى ضد المحامي فإنه يمكن للمحامي أن يكشف عن الحقيقة بالقدر الذي يقضيه دفع هذه الشكوى . 

إن نيه الموكل المعلنه في إرتكاب جريمة لا تدخل في الأسرار التي يجب على المحامي المحافظة عليها و على المحامي أن يكشف عن ذلك بالقدر الضي يؤدي إلى منع إرتكاب الجرم أو بالقدر الذي يحمي الشخص الذي قد يتعرض للأذى . 

بذل الجهد المطلوب و تخصيص الوقت الكافي لدراسة القضية 



google-playkhamsatmostaqltradent